ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


UPDATE 12 decembrie: Credincioșii din Banat au realizat și o PETIȚIE ONLINE în legătură cu noul Mitropolit al Banatului(click pentru accesare).

Am primit pe adresa redacției o scrisoare deschisă adresată Sfântului Sinod și credincioșilor Bisericii Ortodoxe Române și având în vedere gravitatea subiectelor abordate, o redăm în întregime, fără alte comentarii. Scrisoarea este trimisă de către un grup care se intitulează "Credincioși și preoți din Mitropolia Banatului".

Biserica și alegerile!

Biserica.

Biserica, spun cărțile sfinte, este trupul lui Hristos alcătuit din toți cei botezați. Așadar, mirenii și clerul, dacă este să facem o deosebire în acest trup, alcătuiesc Biserica. Cu toții se roagă și se luptă ca să biruiască păcatul și moartea prin unirea cu Hristos. Toți au datoria să fie preocupați de soarta Bisericii și să vegheze la bunul mers al acesteia în istorie. Așa au stat lucrurile dintotdeauna, însă astăzi în tot mai multe cazuri lucrurile se desfășoară după o cu totul altă logică. Sunt ierarhi care se comportă precum feudalii Evului Mediu. Pe preoți sau, în cazul nostru, chiar pe alți ierarhi îi tratează ca pe niște vasali, iar pe mireni îi consideră o cantitate neglijabilă, folosindu-se de ei pentru a-și atinge scopurile.

Din păcate, prin această putere discreționară se manifestă adesea dușmanii Bisericii cărora mult mai la îndemână le este să șantajeze și să controleze un singur om decât câteva sute de mii de creștini. Astfel că aceștia ori că își aleg reprezentantul pe care îl propulsează în ierarhie prin tot felul de mijloace – bani, amenințări, trafic de influență – fie se luptă să compromită pe ierarhul cu pricina, dacă acesta nu este cumva compromis dinainte prin patimile pe care le are. Astfel, cu ajutorul dosarului întocmit minuțios îl șantajează pe respectivul ierarh, obligându-l ca să întreprindă chiar acele lucruri prin care, în timp, Biserica este denigrată, credința oamenilor este slăbită sau credința este marginalizată la nivel social – vezi chestiunea orei de religie.

Facem aceste precizări cu ocazia alegerii Mitropolitului Banatului, în contextul în care cu durere am constatat că o manipulare uriașă este pusă la cale pentru ca nu Duhul Sfânt să aleagă în Biserică pe un vrednic păstor al acestei Mitropolii, ci interese meschine, dacă nu societăți sau servicii secrete. Nici voința poporului și nici cea a ierarhilor nu mai contează. Unora li se pune pumnul în gură, iar ceilalți sunt amenințați cu răzbunarea dacă nu se supun.

Alegeri

Primul semn al manipulării care ni se pregătește a fost atitudinea Patriarhului Daniel în Adunarea Eparhială[1] desfășurată în data de 07.11.2014 Timișoara. Timp de patru ore și jumătate patriarhul a încercat să împiedice mirenii din această adunare să se exprime, căci preoții erau prea timorați ca să mai poată face ceva. Cu alte cuvinte, s-a încercat refuzarea dreptului acestei adunări de a avea un candidat în care crede că va putea cu cinste să păstorească Mitropolia. Lucrurile au decurs astfel:

Discursul patriarhului a fost în așa măsură structurat încât nimeni să nu aibă curaj să vină cu o propunere, și totuși ... Totuși primul care a luat cuvântul a fost academicianul Ion Otiman care a întrebat cu mult bun simț dacă este posibilă o altă propunere. Răspunsul patriarhului a fost o perorație de circa 25 de minute prin care la început a explicat că, deși răspunsul este pozitiv, se poate face o nouă propunere doar dacă este bine fundamentată, după care a început să vorbească despre Australia, canguri și bani, că doar or renunța cei prezenți la a-și mai spune punctul de vedere. Și totuși, după ce a încetat, a luat cuvântul un distins judecător care după trei minute în care argumenta propunerea candidaturii lui IPS Ioan al Covasnei a fost întrerupt de patriarh care a mai vorbit încă 30 de minute despre tot felul de lucruri. A luat apoi cuvântul și un arhitect cunoscut de pe malurile Begăi, apoi alții și alți și iarăși aceiași, dar nimeni nu a reușit să vorbească mai mult de 3 minute și să tragă o concluzie, fiindcă patriarhul îi întrerupea și conducea discuția în altă direcție.

Văzând, în cele din urmă, că nu o scoate la capăt, exasperat patriarhul a întrebat de ce nu sunt buni cei doi propuși deja, unul dintre ei fiind de față (lucru interzis de statut). Cei prezenți au spus că nu au nimic (metaforic chiar nimic nu poți avea în comun cu cei doi) cu cei propuși însă ei îl susțin pe IPS Ioan. Patriarhul a susținut atunci că IPS Ioan nici nu dorește să fie mitropolit la Timișoara, motiv pentru care chiar el i-a telefonat pe loc înaltpreasfințitului Ioan întrebându-l dacă s-ar bucura să vină ca Mitropolit la Timișoara în condițiile în care este dorit acolo. Răspunsul a fost însă pozitiv.

După cele aproape 5 ore  de tărăgănări, Patriarhul face o ultimă încercare de blocare a votului, spunând că nu mai este timp să se voteze alte propuneri fiindcă este așteptat la Deva ca și când nu el ar fi fost acela care a vorbit timp de 4 ore . Mirenii însă nu s-au lăsat și nu doar ei, ci si cei câțiva preoți care s-au ridicat și au luat cuvântul și l-au susținut pe cel în care își pun nădejdea, adică pe IPS Ioan al Covasnei.

La sfârșit, văzând că nu are încotro s-a supus la vot propunerea, reușindu-se cu 25 de voturi pentru și 12 împotrivă trecerea IPS Ioan pe lista candidaților pentru noul mitropolit al Banatului. Dacă votul nu ar fi fost deschis, lucru nepermis în astfel de situații, când votanții se pot simți intimidați, cu siguranță ar fi fost altul procentul celor care ar fi votat pentru.

Ce căuta Patriarhul într-o Mitropolie străină ca să-și impună voia? De ce nu îngăduie mirenilor să se exprime? Oare pentru că aceștia nu sunt atât de ușor manipulabili ca preoții, ce pot fi amenințați că-și vor pierde parohia? În fine, Patriarhul Daniel a uitat că la alegerea lui mirenii au jucat un rol foarte important acum 7 ani când a fost ales de Adunarea Națională care atunci era formată din o treime cler și două treimi mireni. A uitat, de altfel, imediat după alegeri acest lucru, desființând această regulă a implicării laicilor în alegerea Patriarhului, pentru a lăsa această îndatorire numai Sfântului Sinod al BOR alcătuit din ierarhi.

Așadar, actualul patriarh, după ce a refuzat mirenilor dreptul de a fi reprezentați în alegerea ierarhului, vroia să împiedice chiar și propunerea de către aceștia a candidaturii celui pe care ei îl găsesc cel mai vrednic.

Mai exact, cei doi candidați propuși de sinodul Mitropolitan format din 4 episcopi pentru demnitatea de Mitropolit sunt Episcopul Sofronie al Oradiei și Episcopul Lucian al Caransebeșului.

Primul este cunoscut din scandalul care a avut loc acum câțiva ani în urma slujirii slujbei de Bobotează împreună cu Episcopul greco-catolic, ceea ce potrivit canoanelor era motiv de cădere din treapta episcopală. Este cunoscut pentru raporturile tiranice pe care la întreține cu preoții din Eparhie. Recent, ca să câștige, dacă mai e nevoie simpatia Patriarhului, a făcut cadou patriarhiei un chivot din argint, aur și pietre prețioase pentru Catedrala Mântuirii Neamului.

Al doilea, preasfințitul Lucian a fost hirotonit episcop la vârsta de 30 de ani, deci mult înainte de vârsta canoanelor și chiar a Statutului BOR din acea vreme. După venirea la Caransebeș preasfințitul a reușit într-un timp record să înstrăineze proprietățile Episcopiei și să izgonească pe mulți dintre preoții buni și cu vocație, cultivând în același timp pe yesmeni. A închis 10 mănăstiri din cele existente la numirea sa ca episcop al Caraș-Severinului.

În prezent, a tăiat, a reținut si reține salariile preoților, cei mai mulți cu doi, trei, patru copii. Nu a plătit taxele datorate statului de doi ani de zile pentru salariile acelorași preoți, care preoții au plătit contribuțiile lor către episcopie. Mănăstiri cu comunități de 5, 10 si 20 de oameni cărora li se rețin toate salariile la episcopie pentru a cotiza la Catedrala Mântuirii Neamului.

Față de cei doi propuși practic de Patriarhul Daniel, candidatul credincioșilor de rând și a preoților din Mitropolia Banatului este omul care în urmă cu 8 ani a fost ales între cei trei care au candidat pentru funcția de patriarh. Preasfințitul Ioan Selejan al Harhitei si Covasnei este unul dintre episcopii onești, bun organizator și administrator al bunurilor bisericești, om duhovnicesc iubit de cei pe care îi păstorește. Nu i se poate aduce nici o acuză, nici un lucru nu știm să i se poată imputa omului care a păstorit cu vrednicie una din cele mai grele Episcopii din România. De ce nu este dorit acesta de Patriarh?

Există desigur posibilitatea ca cel susținut de Patriarh să nu reprezinte propria sa alegere. Știm că la momentul de față, patriarhul Daniel luptă pentru episcopul Lucian, deși acum o lună era în favoarea lui Sofronie. Ce relație există între cei doi candidați și ce centre de interese și de forță stau în spatele lor, nu știm. Ce s-a schimbat între timp? Există oare un ordin venit de undeva din zona serviciilor secrete?

Într-adevăr, dacă este să luăm în considerarea un posibil imperativ al surpării Bisericii prin manipularea ei din interior, acești oameni sunt foarte potriviți. Amândoi s-au dovedit foarte slabi administratori ai bunurilor bisericești, dar și persoane cât se poate de nepopulare, ce provoacă revolta atât a preoților cât și a credincioșilor. Prin oricare dintre ei, în poziția de Mitropolit al Banatului, Biserica ar scădea cel puțin în capitalul de încredere al poporului. Ce poate fi mai rău decât slăbirea credinței prin însăși atitudinea arhipăstorilor!? Să fie oare chiar acesta motivul susținerii episcopului Lucian? Oare prin slăbirea Bisericii Banatului se pregătește așa-zisa autonomie a acestuia dorită de diferite cercuri și mai aproape acum decât niciodată? Sunt întrebări la care așteptăm răspuns.

Oricum, din ceea ce se întâmplă, patriarhul Daniel mai mult ca niciodată se luptă pentru impunerea episcopului Lucian. Aflăm cu durere că recent s-a întâlnit cu mai mulți ierarhi și i-a amenințat cu consecințe foarte grave dacă nu vor susține și nu vor vota cu Episcopul Lucian. Câți dintre ei vor avea forța să reziste până la capăt nu știm. De altfel, alegerile au fost amânate până pe data de 16 decembrie când oricum se adunau mulți dintre sinodali pentru a-și exprima omagiile privind ziua de nume a Patriarhului, celebrată pe 17 decembrie – Sfântul Proroc Daniel. Cu alte cuvinte alegerea Mitropolitului Banatului și a Arhiepiscopului Romanului se cer a fi văzute în acest context ca pe un cadou pe care patriarhul îl revendică din partea sinodalilor, împlinindu-i-se astfel voia. Acesta pentru a se putea spune fără greșeală: Părutu-sa patriarhului și nouă![2].

Ce ar trebui să facem noi credincioșii și preoții din Mitropolia Banatului în condițiile în care constatăm că Dumnezeu este împiedicat să lucreze pentru un viitor mai bun al Bisericii noastre, pentru binele duhovnicesc al fiecăruia dintre noi. Ce ar trebui să facem când vedem că forțe lumești, ostile Bisericii lui Hristos fac jocurile pentru a-și pune propriul om într-unul din cele mai importante poziții ale Bisericii? Să facem ascultare, ne poate spune Patriarhul. Desigur, ascultare facem însă de proprii duhovnici, o facem de Sfânta Scriptură și de Hristos. Nu putem să facem însă ascultare de dușmanii Bisericii, de cei care urmăresc interese meschine, de cei care prin bani sau prin trafic de influență împart dregătoriile celor obedienți. Să ne păzească Bunul Dumnezeu.

Astfel că vă anunțăm Preafericite Patriarh Daniel că dacă vom constata în continuare că veți lupta pentru a vă impune candidatul și nu veți lăsa măcar pe sinodali să voteze potrivit conștiinței lor și Duhului care suflă în Biserică, să nu vă așteptați să-l primim bine pe alesul preafericirii voastre, strigând "vrednic este"! Pentru întronizare va trebui să se pregătească mai mult decât de obicei agenți de pază și forțe de represiune pentru a se asigura imaginea democratică acestui eveniment. Căci s-ar putea să se stârnească aici în Timișoara o a doua revoluție, de data aceasta împotriva celor năimiți, cărora nu le pasă de turma lor, ci doar de propria slavă și propriile interese pentru care sunt în stare să sacrifice însăși turma de care nu-i doare deloc din moment ce nu îi sunt păstori. Ioan (10, 9-16)

În încheiere trebuie să vă precizăm faptul că această scrisoare deschisă ce reprezintă convingerile a câteva zeci de mii de mireni și preoți din Mitropolia Banatului nu ar fi fost scrisă dacă alegerile pentru Mitropolitul Banatului ar fi decurs firesc căutându-se ca să se propună cei mai vrednici ierarhi pentru a candida. Aceasta pentru că avem încredere în lucrarea lui Dumnezeu în Biserica Sa. Ea vine însă ca să vă asigure că ne vom opune cât ne va sta în putință dacă se va încerca manipularea votului ierarhilor Bisericii, după cum s-a făcut până acum propunându-se ca și candidați persoane care sunt mult prea departe de vrednicia de Mitropolit. Vă rugăm, așadar, lăsați-L pe Dumnezeu lăsați-L pe Dumnezeu să lucreze ca nu cumva prin reacțiile pe care le veți stârni să nu se facă și mai mult rău Bisericii, după cum s-a făcut de curând scoțându-se ora de religie din școală. Biserica este a lui Hristos și nu a stăpânitorilor lumii acesteia și nici porțile iadului nu o vor birui pe Ea (Matei 16, 18).

[1] http://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/noul-statut-bor/adunarea-eparhiala-81284.html

[2] Perifrază la Părutu-Sa Duhului Sfânt și nouă (Fapte 15, 28) după cum spuneau Apostolii la primul Sinod Apostolic.