ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Păstorii gorali sau valahi, urmași ai ciobanilor din Valahia care s-au răspândit în întregul arc carpatic, vor să transforme Munții Carpați într-un brand asemănător Alpilor, printr-o mai bună cooperare a păstorilor din toate țările prin care trece acest lanț muntos, inclusiv din România, transmite corespondentul Agerpres. Despre acest lucru s-a discutat la Congresul Carpaților, organizat de către Asociația Muntenilor din Polonia, organizație care are 8.000 de membri.

Un pas important în acest demers l-a constituit prima ediție a Congresului Carpaților, organizată sâmbătă și duminică în localitatea poloneză Ludzmierz. Au participat sute de păstori din Polonia, Cehia și Slovacia și, cu statut de invitat special, o importantă delegație de peste 50 de persoane din România, din regiunile Transilvania și Bucovina, respectiv din județele Sălaj, Cluj, Maramureș și Suceava.

"Evenimentul la care participăm în aceste zile vrea să-i pregătească pe ciobanii din întreaga Polonie să înceapă să lucreze împreună, iar pe voi, românii, v-am invitat ca observatori, pentru a vedea cum cooperăm în regiunea noastră și pentru a arăta că acest gen de cooperare poate exista între toate țările ce se află de-a lungul lanțului Carpaților. Anul viitor vom organiza un eveniment de mult mai mare amploare, numit Sărbătoarea Carpaților, la care vrem să invităm oameni din toate țările. Avem deja un buget din fonduri elvețiene, dar vom utiliza și fonduri proprii. Prima ediție va fi în Polonia, dar dacă lucrurile merg bine vrem să fie organizat, pe rând, în fiecare din țările din Carpați", a declarat sâmbătă, pentru AGERPRES, Maria Kohut, unul dintre principalii organizatori ai congresului.

De altfel, președintele Poloniei și-a început discursul susținut la întâlnirea cu delegația din țara noastră adresând participanților un 'Bună ziua!' în limba română. La final a aprins, alături de reprezentanți din țara gazdă, din România, Cehia și Slovacia, un foc simbolic semnificând dorința unei mai bune colaborări între aceste țări.

Scopul final al acestor acțiuni este impunerea Munților Carpați ca un brand la nivel european.

"Avem nevoie de un produs care să facă din Carpați o marcă. Poate fi brânza, pentru că aceasta este peste tot, poate fi oaia. Când vorbești de Alpi, nu te gândești că poate e vorba de Franța, poate de Elveția. Nu te gândești la țări, ci la Alpi. Carpații nu sunt foarte cunoscuți în Europa", conchide Maria Kohut.