ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Cea mai probabilă cauză a prăbuşirii avionului Air Algerie, joi, cu 118 persoane la bord, în Mali, o reprezintă condiţiile meteorologice, însă oficialii francezi şi experţii nu exclud nici un atentat sau o problemă tehnică.

 Condiţii meteo

Este ipoteza privilegiată pentru moment, iar ministrul francez de Interne, Bernard Cazeneuve, o prezintă chiar ca fiind cea mai probabilă. "Credem că acest avion s-a prăbuşit din motive care ţin de condiţiile meteorologice", a declarat el la postul de radio RTL. Această posibilitate este luată în calcul şi de Robert Galan, fost pilot al Air France, care a zburat 15 ani în regiune.

"Există un front tropical unde se întâlnesc, în acest sezon, rafale de vânt contrare şi puternice, o masă de aer uscat şi cald venind din nord şi o alta de aer umed din Golful Guineei, condiţiile fiind ideale pentru furtuni importante, tot ce trebuie pentru a pune probleme aviaţiei", a explicat el.

"Este o ipoteză foarte probabilă, datele meteo par să confirme condiţii foarte dificile în zonă. Când traversezi această zonă încerci să ocoleşti norii foarte mari", a adăugat Galan, excluzând ipoteza unui fulger: "Când un avion este lovit de un fulger, riscurile sunt infime să fie doborât, au existat câteva exemple în istorie, dar este foarte rar".

Tir de rachetă

Pentru a atinge un avion de linie este necesar un echipament militar important, precum racheta Buk, sistemul mobil sol-aer rusesc, suspectat că a doborât un avion al Malaysia Airlines în estul Ucrainei, la 17 iulie.

"Excludem de la început posibilitatea unui tir de la sol, extrem de improbabilă, chiar imposibilă", a declarat secretarul de stat francez pentru Transporturi, Frederic Cuvillier, pentru postul France 2, citat de Mediafax.

"Nu există nici un sistem de rachete antiaerian care să poată atinge un avion de linie la mare altitudine în regiune", a dat asigurări Jean-Pierre Maulny, director adjunct al Institutului de Relaţii Internaţionale şi Strategice (IRIS) şi specialist al industriei de apărare.

Bombă

Această idee a fost avansată, mai ales că pe aeroportul din Ouagadougou condiţiile de securitate nu sunt considerate optime.

Iniţial, Jean Serrat nu a exclus posibilitatea, preşedinţia franceză evocând, în momentul descoperirii epavei, un avion dezintegrat. Explozia unei bombe în timpul zborului ar fi fost singura cauză posibilă pentru împrăştierea fragmentelor avionului. "Când trece printr-un nor violent, o aripă se rupe şi avionul se face bucăţi, este posibil, dar nu prea cred. Rămâne posibilitatea bombei", a precizat Jean Serrat.

"Când există o bombă la bord, de fiecare dată se află originea exploziei, deci dacă aşa a fost, ancheta va stabili uşor", a apreciat la rândul său Robert Galan.

Probleme tehnice

"Până nu se termină ancheta, este imposibil să ştim dacă a existat o problemă tehnică sau nu", afirmă Galan. În opinia sa, "nici o ipoteză nu se poate detaşa dacă nu a început examinarea fragmentelor" avionului.

Această idee nu a fost însă exclusă de secretarul de stat pentru Transporturi, precizând însă că "urmează să se stabilească".