Argumente împotriva Procesului Bologna din Învățământul Superior

Motto: „Nu zidurile fac o școală,ci spiritul ce domnește într-însa.”- Regele Ferdinand I, 1923
Procesul Bologna este numit după Declarația de la Bologna, care a fost semnată în orașul italian Bologna la 19 iunie 1999 de către miniștrii responsabili cu învățământul superior din 29 de țări europene (inclusiv România, reprezentată de domnul Andrei Marga). Dar primul pas al Procesului Bologna este considerat a fi documentul Magna Charta Universitatum, semnat de 388 rectori și șefi de universități din Europa și din afara Europei la 18 Septembrie 1988, cu ocazia aniversării a 900 de ani ai Universității din Bologna.
Procesul Bologna este numit după Declarația de la Bologna, care a fost semnată în orașul italian Bologna la 19 iunie 1999 de către miniștrii responsabili cu învățământul superior din 29 de țări europene (inclusiv România, reprezentată de domnul Andrei Marga). Dar primul pas al Procesului Bologna este considerat a fi documentul Magna Charta Universitatum, semnat de 388 rectori și șefi de universități din Europa și din afara Europei la 18 Septembrie 1988, cu ocazia aniversării a 900 de ani ai Universității din Bologna.
Semnatarii Declarației de la Bologna au avut ca scop crearea Spațiului European al Învățământului Superior și promovarea în lume a unui Sistem European al Învățământului Superior. Pentru realizarea acestui scop, s-au angajat să atingă, în prima decadă a celui de al treilea mileniu, următoarele 6 obiective:
1.adoptarea unui sistem de diplome (degrees) ușor de citit și de comparat, cu un supliment de diplomă care să permită compararea diplomelor, pentru a favoriza integrarea cetățenilor Europeni pe piața muncii și de a îmbunătăți competitivitatea învățământului superior European pe plan mondial;
2.adoptarea unui sistem bazat în esență pe două cicluri (trepte) principale:
-ciclul 1 (undergraduate), de studii universitare de licență, de 3 – 4 ani;
-ciclul 2 (graduate), de studii universitare de masterat, de 1 – 2 ani, urmat simultan sau ulterior de doctorat;
3.stabilirea unui sistem comun de credite de studiu transferabile (ECTS) de echivalare a studiilor, care să permită o cât mai largă mobilitate a studenților;
4.promovarea mobilității prin înlăturarea obstacolelor care stau în calea circulației libere a studenților și profesorilor, cercetătorilor, personalului administrativ;
5.promovarea co-operării Europene în asigurarea calității, prin dezvoltarea de criterii și de metodologii comparabile;
6.promovarea dimensiunilor Europene necesare în învățământul superior.
Spațiul European al Învățământului Superior (SEIS) a fost creat în 2010. El "facilitează mobilitatea studenților, absolvenților și a personalului din învățământul superior; pregătește studenții pentru carierele lor viitoare și pentru o viață ca cetățeni activi în societățile democratice, și va sprijini dezvoltarea personală a acestora; oferă acces larg la educație superioară de înaltă calitate, bazată pe principii democratice și pe libertatea academică”.
Astăzi, procesul Bologna unește 48 de țări – toate fiind părți la Convenția Culturală Europeană și angajate la obiectivele SEIS. O caracteristică importantă a Procesului Bologna – și cheia succesului său – este aceea că implică Comisia Europeană, Consiliul Europei și UNESCO-CEPES, precum și reprezentanți ai instituțiilor de învățământ superior, studenți, personal, angajatori și agenții de asigurare a calității. Până în prezent, au avut loc 9 conferințe ministeriale: Bologna (1999), Praga (2001), Berlin (2003), Bergen (2005), Londra (2007), Leuven/Louvain-la-Neuve (2009), Budapesta-Viena (2010), București (2012) și Yerevan (2015).
Procesul Bologna a însemnat pentru toate statele participante reforme profunde ale învățământului superior, marcate prin schimbări de legislație și reconsiderarea principiilor de bază ale procesului educațional pentru o societate bazată pe cunoaștere.
I.Procesul Bologna în România
România este participantă la Procesul Bologna încă de la momentul lansării sale în 1999. De atunci și până în prezent, a fost adoptat un cadru legislativ complex pentru ca sistemul de educație să se alinieze la cerințele diverselor inițiative la nivel European, pentru a crește mobilitatea studenților, a șanselor lor pe piața muncii, pentru a reduce numărul de specializări universitare și pentru a crește participarea la programele de masterat și doctorale.
În anul 2004, s-a adoptat Legea nr. 288 cu privire la organizarea învățământului superior pe 3 cicluri (licență, master, doctorat). Începând cu anul universitar 2005-2006 a demarat efectiv organizarea învățământului superior pe cele 3 cicluri de studii. În anul 2008, deci acum 10 ani deja, a absolvit prima promoție de studenți ai ciclului de studii de licență în conformitate cu principiile Procesului Bologna, iar începând cu anul universitar 2008-2009 au dat admitere primii candidati la ciclul de studii de masterat ca studii universitare.
•Obiectivul nr. 2 - împărțirea pe cele două cicluri de studii (undergraduate (licența) și graduate (master și doctorat)) -, impus de procesul Bologna, avea ca argument faptul, că în realitate, doar circa 10% din studenții înscriși la studii universitare sunt capabili de studii universitare serioase. Deci, au zis ei – și noi am fost de acord - , toti studenții vor urma ciclul 1, apoi, cei 10% capabili, vor merge mai departe, urmând ciclul 2, adică un master, si apoi, eventual și un doctorat (definit drept ciclul 3, în România). Deci, ciclul 1 nu trebuia sa fie "greu”, să-l poată face toți. Aparent, împărțirea în cele două cicluri este logică, în realitate, în opinia mea, ea este cauza principală – alături de subfinanțarea cronică a învățământului - a dezastrului actual din Învățământul Superior, dezastru care se va propaga rapid și cu urmări imprevizibile în Învățământul Preuniversitar și în întreaga societate. Pentru a explica, este nevoie mai întâi să amintesc/spun cum era înainte.
Cum era înainte de 2005 (înainte de implementarea procesului Bologna)
Învățământul superior economic – pe care-l cunosc pentru că am fost cadru didactic toată viața la ASE București, la Catedra de Informatică Economică a Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică (CSIE) (dar absolventă fiind și cu doctoratul la Facultatea de matematică din Universitatea București) -, era organizat pe facultăți de 4 ani (cu diplomă tot de licență!), colegii de 3 ani, masterate complementare de 1-2 ani și doctorat – fără limită de ani. Când s-au introdus colegiile, îmi amintesc că s-a discutat mult dacă sa fie independente de facultăți sau dependente, și se adoptase în final schema în Y (dependente): doi ani comuni (deci temelie comună), după care urmau doi ani, la facultate, sau un an, la colegiu, cu posibilitatea celui care termina colegiul să continue la facultate, după echivalarea cursurilor. Masterul complementar era pentru absolvenții de facultate care doreau să capete cunoștințe în alt profil/domeniu.
Pentru a obține doctoratul, absolventul de facultate trebuia să fie admis la un conducător științific și urmau 2-4 referate și 2-4 examene (fără cursuri, învățai singur, după bibliografia dată de comisie), susținute în fața unei comisii într-un interval fix (de maximum 4 ani), după care urma elaborarea tezei și sustinerea ei publică, când erai gata.
Deci, facultatea era o temelie solidă pentru absolvenți în cariera lor, temelie solidă pe care se baza si doctoratul (sau masterul complementar) eventual ulterior.
Cum s-a făcut trecerea la sistemul Bologna, începută în 2005
În Învățământul superior economic (ca și în toate universitățile, cu excepția politehnicii, medicinii și arhitecturii, cred), schema Bologna a fost stabilită la 3+2+3, adica 3 ani licență, 2 ani masterat și 3 ani doctorat. Asta a însemnat că facultatea, care era de 4 ani, a fost "spartă” în două:
- ciclul 1, de licență ("facultatea” de acum) (diplomă de licență), de 3 ani, și
- ciclul 2, de master de cercetare (diplomă de master), de 2 ani.
Disciplinele de învățământ, care înainte erau distribuite pe 4 ani, cele din anii I și II fiind considerate de bază, constituind deci temelia edificiului educațional întins pe 4 ani, au fost redistribuite, unele au rămas în ciclul 1, altele au fost puse în ciclul 2, dar ca discipline opționale sau ca discipline alternative. După ce criterii? După "mușchii” fiecărui cadru didactic. De ce? Pentru că ciclul 1 era urmat de toți studenții, pe când ciclul 2, ulterior ciclului 1, se presupunea că va fi urmat doar de circa 10% din absolvenții ciclului 1.
Astfel, dacă la ciclul de licență erau înscriși 400 de studenți la anul 1, de exemplu, atunci se formau să zicem patru serii la anul I și 16 grupe (de maximum 25 de studenți, conform Legii Educației Naționale), deci erau multe ore la o disciplină obligatorie - și deci puteau fi mai multe norme didactice, sau rămâneau ore pentru cumul sau plata cu ora - deci bani suplimentari; pe când, dacă la ciclul de master de cercetare erau înscriși doar 40 de studenți în primul an (10% din 400) de exemplu, atunci se forma o serie cu o grupă, și disciplinele erau majoritar opționale sau alternative - deci erau ore mult mai puține. Așa se face că discipline de matematică, de exemplu, care înainte de 2005 se făceau în anul I (din patru ani), s-au redus sau au dispărut chiar cu totul, pentru a face loc altor discipline. Disciplinele "mele”, "Metode numerice” și „Logică matematică” (care se regăsesc în curricula oricărei facultăți de informatică din lume), care erau obligatorii în anul III (din patru) la CSIE, la secția de Informatică Economică, au devenit opționale în anul I la masterul de aprofundare de Informatică Economică. Deci a fost un proces subiectiv, nu obiectiv, prin care s-au stabilit disciplinele din cele două cicluri.
Temelia studiilor universitare - ciclul 1 (de licență) - a devenit astfel mult mai slabă, coborând la nivelul colegiului; iar fostele colegii au fost desființate.
Ciclul 2, de masterat de cercetare, urmat de circa 10% din absolvenții ciclului 1, slabit deja de temelia slabă pusă la licență, a fost slăbit suplimentar de faptul ca practic toți cursanții au serviciu cu norma întreagă (în multe țări se interzice norma întreagă, se permit 4 ore); ei impun facultăților ca orele de curs/seminar să se desfășoare după ora 16, sau la sfârșitul săptămânii, când ei sunt liberi, deci masterul este practic un învățământ "la seral” – cum se zicea înainte, cu consecințele de rigoare pentru calitate.
Ciclul 1 (licența) + ciclul 2 (master de cercetare), împreună, fac mult mai puțin decât fosta facultate.
În afara masteratului de cercetare (sau științific), în ASE a proliferat masterul profesional, pentru licențiații care doresc să capete cunoștințe în alt profil/domeniu. În România, există acum cinci categorii de master: aprofundare, interdisciplinar, complementar, de cercetare și de formare continuă.
Ciclul 3, de doctorat, slăbit deja de temelia slabă pusă de studiile de licență, și de precaritatea studiilor de master de cercetare, este slăbit suplimentar de cei 3 ani impuși. Este practic imposibil să faci o teză bună în trei ani, mai ales dacă la master ai făcut altceva. De aceea – sau și de aceea - avem tezele de doctorat pe care le avem, și situația se va înrăutăți în timp. Să menționez aici că nu am putut conduce doctorate în ASE, fiindcă domeniul era economic, iar eu eram matematician; dar nu am fost nici invitată să fac parte din comisii de doctorat în ASE, pentru că aș fi ridicat stacheta mult prea sus, cum este la matematică.
•Obiectivul nr. 3 - stabilirea unui sistem comun de credite de studiu transferabile (ECTS) de echivalare a studiilor – a impus anilor de studiu la licență și la master un număr fix de credite. Modul în care unei discipline i s-au acordat punctele de credit (puncte mai multe însemnând importanță mai mare) a fost unul subiectiv, nu obiectiv.
II. Contextul geopolitic
Trebuie amintit contextul în care a apărut și a evoluat Procesul Bologna în Europa. Plecând de la Declarația Schuman, 9 mai 1950, în care se vorbește explicit de „federație europeană”, tratatele prin care s-a conturat Uniunea Europeană de astăzi nu mai vorbesc explicit de „federație europeană”, dar o pregătesc cu pași mărunți, termenul folosit fiind de "integrare europeană”. Pașii mărunți au fost: Tratatul de la Paris (semnat 1951, intrat în vigoare 1952); Tratatul de la Bruxelles modificat (semnat 1954, intrat în vigoare 1955); Tratatele de la Roma (semnat 1957, intrat în vigoare 1958); Tratatul de fuziune (semnat 1965, intrat în vigoare 1967); Acordul de la Schengen (semnat 1985, intrat în vigoare 1985); Actul unic european (semnat 1986, intrat în vigoare 1987); Tratatul de la Maastricht (semnat 1992, intrat în vigoare 1993), care a instituit cetățenia europeană și a introdus moneda unică, Euro; Tratatul de la Amsterdam (semnat 1997, intrat în vigoare 1999); Tratatul de la Nisa (semnat 2001, intrat în vigoare 2003), care a făcut posibilă extinderea UE la mai multe state.
Un moment crucial ar fi fost adoptarea "Constituției Europene” (Tratatul pentru stabilirea unei Constituții pentru Europa) (2004), care ar fi consfințit Uniunea Europeană ca stat, federal. Această idee a fost abandonată, pentru moment, respectând dorința cetățenilor Franței și Olandei (două state fondatoare ale UE) exprimată prin referendumuri negative în mai 2005.
Esența Constituției Europene a fost însă preluată de Tratatul de reformă (Tratatul de la Lisabona), semnat la 13 decembrie 2007, care a intrat în vigoare la 1 decembrie 2009. Acesta este tratatul valabil astăzi.
România a semnat aderarea la UE, "la pachet” cu Bulgaria, oficial la 25 aprilie 2005, când era valabil Tratatul de la Nisa și se pregătea să intre în vigoare "Constituția” Europeană , care a eșuat însă. Trebuie spus însă că România și-a dat în avans acordul pentru "Constituția” Europeană, prin Tratatul de aderare! (cine oare a decis acest lucru ?). Tratatul de aderare 2005 a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007. Astăzi UE are 28 state, inclusiv Marea Britanie care va ieși anul viitor.
Fără să existe statul (federal) UE, a fost deja introdusă în circulație moneda sa, Euro, la 1 ianuarie 2002. „Cum s-a ajuns să se creeze, pentru prima dată în istorie la această scară, o monedă fără stat?... și o bancă centrală fără guvern”, se întreabă celebrul economist francez Thomas Piketty în lucrarea sa Capitalul în secolul XXI, Grup Media LITERA, 2015, pag. 946 - 953. Acest lucru, spune el, explică problemele care au apărut și vor mai apărea în unele state din zona euro.
Esența UE este alcătuită din piața unică și din patru libertăți (TFUE, Art. 26 (2)): „Piața internă cuprinde un spațiu fără frontiere interne, în care libera circulație a mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor și a capitalurilor este asigurată în conformitate cu dispozițiile tratatelor." Dar cele patru libertăți constituie și esența globalizării. Deci, crearea UE este un proces de globalizare, contrar protecționismului. Adepții federalizării UE sunt acum majoritari, dar curentul anti-federalist, susținut printre alții de generalul Charles de Gaulle („O Europă unită a cooperării statelor membre, dar nu o federație în care să dispară identitatea popoarelor componente”.), este în creștere, dovadă Brexit-ul.
Președintele Franței, Macron, și cancelarul Germaniei, Merkel, se pronunță pentru globalizare, președintele SUA, Donald Trump, se pronunță pentru protecționism. Membră a UE și partener strategic cu SUA (și membră NATO), România stă cu fundul în două luntre.
Nu s-a dezbătut niciodată public în România, cu ocazia aderării, sau după aderare, problema: o uniune europeană stat federal vs. o uniune europeană de state naționale independente. Este un subiect tabu. Nu știm cine și cum a hotărât aderarea, condițiile umilitoare ale aderării etc. Se minte prin omisiune. În schimb, este foarte vizibil că asistăm la un amplu proces de reeducare a oamenilor, ce constă în distrugerea sentimentului de apartenență națională și de creare a sentimentului de apartenență globală, altfel spus un proces de ștergere a identității naționale și de înlocuire a ei cu identitatea Europeană, sau chiar globală. Și dacă UE eșuează, cum a eșuat și Uniunea Sovietică?
III. Subfinanțarea cronică a învățământului superior
Deși în România învățământul (și în particular învățământul superior) "constituie prioritate națională” (Legea Educației Naționale Art. 2, alin. (7)), el a fost sistematic subfinanțat (și) după 1989, cu efecte dezastruoase. Legea Educației Naționale prevede de mai mulți ani, la Art. 8: "Pentru finanțarea educației naționale se alocă anual din bugetul de stat și din bugetele autorităților publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv.” Niciodată nu a fost alocat 6%, ci mult, mult mai puțin. Ati auzit de un MCV al UE pe problema Legii Educației Naționale, care să critice neaplicarea legii? Nu, nu există, pentru că le convine situația: creierele vor pleca din România spre vest.
Să amintesc un amănunt important: în 1989, erau doar 18 universități și câteva institute de 3 ani. Aveam 707 studenți/100.000 de locuitori, Pentru a mări indicatorul „număr de studenți la o sută de mii de locuitori”, a fost permisă crearea de noi universități de stat și de universități private. Astfel, în 1999, erau 59 universități de stat (și zeci de colegii) și 60 universități private. În anul universitar 2000/2001, aveam 2.337 studenți/100.000 locuitori. Cum a fost posibil? Cu aportul larg al cadrelor didactice din universitățile mai vechi, deși o minimă deontologie și normele concurentei ar fi cerut să nu sprijini o universitate care concurează universitatea ta. La un moment dat, în Senatul ASE s-a votat că nu ai voie să ții ore la mai mult de două universități private, că se duceau și la 8.
Fac observația că Parlamentul a aprobat crearea noilor universități fără însă să acorde și finanțarea corespunzătoare, suplimentară. Astfel, numitorul (numărul total de studenți) a crescut, numărătorul (bugetul) a rămas același, și de aici finanțarea pe student a scăzut, și deci subfinanțarea pe facultate a crescut.
Deoarece finanțarea unei universități se face, în România, după numărul de studenți, atunci universitățile și-au mărit cum au putut numărul de studenți (prin mărirea exagerată - și nemotivată de piața muncii - a numărului de locuri la admitere).
Și dacă spațiul de învățământ nu era suficient ca să încapă tot mai multi studenți, cum este cazul ASE-ului, atunci s-au găsit soluțiile:
- s-a micșorat numărul orelor din programul săptămânal al studentului (la ASE, studenții au avut inițial 28 ore pe săptămână, apoi, 26, apoi 24, apoi 20), iar ora de curs s-a redus de la 50 de minute (cu 10 minute pentru pauză) la 40 de minute și se fac două ore de curs sau de seminar fără pauză, deci 80 de minute (la Universitatea Oxford, UK, ora de curs are 60 de minute);
- s-a mărit efectivul grupelor peste numărul maxim permis de Legea Educației Naționale (eu am avut grupă la masterul de informatică de 50 de studenți, alții au avut în ASE grupe la master de 80 de studenți, deși Legea Educației permitea maximum 25 de studenți); menționez că am făcut un an de zile grevă japoneză în ASE cerând respectarea numărului de studenți per grupă și revenirea la ora de curs de 50 de minute, dar în zadar: se pare că tuturor, studenți și profesori, le convine.
Efectul creșterii nemăsurate a numărului de studenți, asociată cu scăderea exigențelor, a fost scăderea calității absolvenților. La întâlnirile cu foștii absolvenți ai ASE din promoțiile mai vechi, care aveau acum copii studenți la ASE, ne semnalau diferența de nivel a pregătirii, net în favoarea promoțiilor mai vechi.
O metodă care s-a generalizat, pentru a obține bani mai mulți, a fost introducerea studiilor cu taxă, pe lângă cele finanțate de la bugetul de stat (Legea Educației Naționale, Art. 9, alin. (3):
„Învățământul de stat este gratuit. Pentru unele activități, niveluri, cicluri și programe de studii se pot percepe taxe, în condițiile stabilite de prezenta lege.”) Numai că, practic, nu mai există restricții, și adesea numărul locurilor cu taxă este mai mare decât cel de la buget. Oare în UE învățământul de stat este gratuit ? România finanțează studenți care apoi pleacă din țară, fără să li se ceară plata studiilor.
Datorită subfinanțării, salariile cadrelor didactice au fost mici, chiar foarte mici pentru posturile de preparator, asistent și lector, și astfel absolvenții cei mai buni au preferat să lucreze la privat, sau să plece din țară, unii chiar definitiv („ubi bene, ibi patria”). Astfel, nivelul cadrelor didactice din învățământul superior a scăzut și acest lucru se propagă în aval. Nici o universitate din România nu se află în top 500 Shanghai, universitatea Babeș-Bolyai apare în top 700 Shanghai pe 2017.
În aceste condiții, școala nu mai crează caractere, ci mercenari.
Dar cui îi pasă? Se pare că situația convine tuturor. Dacă mâine s-ar deschide un ghișeu la facultăți în care, contra cost, s-ar elibera diplome fără studii, cred că nimeni nu ar protesta.
IV. Concluzii
Aderarea României la Declarația de la Bologna și implementarea în România a Procesului Bologna nu au fost dezbătute public, au fost impuse românilor în vederea aderării la o UE federală. Probabil că implementarea procesului Bologna a implicat și economii la buget, fapt ce a favorizat acceptarea lui.
S-a spus ca Procesul Bologna armonizează, nu uniformizează, învațământul superior din statele membre. Fals! Procesul Bologna trebuie privit în contextul procesului mai general (mascat) de federalizare, de uniformizare, de diluare a statelor naționale europene într-un stat (republică) federal, după modelul SUA. Atunci se poate înțege scopul său, crearea Spațiului European al Învățământului Superior, adică uniformizarea învățământului superior al statelor membre, prezente sau viitoare.
Procesul Bologna, în România, a uniformizat învățământul superior, introducând (pe sistem anglo-saxon) ciclurile undergraduate și graduate. Spargerea facultății în licență + master a fost motivată/acceptată pentru ca cei care sunt mai puțin capabili să se poată opri după trei ani, căpătând o diplomă (diploma de licență), să-i zicem intermediară, care le dă însă mai puține drepturi. În învățământ, de exemplu, numai cu licența nu poți preda la liceu, ci numai la clasele gimnaziale. Dar acest lucru se făcea și înainte, cei mai puțin capabili urmau institutul pedagogic de 3 ani (pentru învățământ), sau colegiile. Apărând licența, au putut să dispară atât colegiile, cât și institutele de 3 ani (adică a murit (și) capra vecinilor). Dacă era să armonizeze, atunci se echivala fosta facultate cu licența + master și, pentru cei mai puțin capabili, se echivalau colegiile și institutele de trei ani cu licența. Iar doctoratul nu ar fi fost afectat.
Procesul Bologna a lucrat în detrimentul nostru și în interes European. Ciclul 1 (licența) + ciclul 2 (master), împreună, fac mult mai putin decât fosta facultate, pentru că licența este slabă, iar masterul, continuatorul licenței slabe, este făcut practic la seral. Astfel, ne-am distrus învățământul superior pe fond - și acest lucru se va propaga pe viitor și spre învățământul preuniversitar și spre întreaga societate - așa cum ne-am distrus și industria.
Este în interesul Europei ca absolvenții noștri să nu fie buni, pentru că sunt concurenții absolvenților lor. Îmi spunea, de mult, un coleg de la Universitatea din Milano, că toate posturile (de matematicieni) scoase la concurs în zona lor fuseseră ocupate de români, care fuseseră mai buni. Și este în interesul Europei ca (și) studenții și profesorii – adică creierele țării - să circule liber, pentru că, datorită diferenței de finanțare a învățământului și de nivel de trai în general, ele vor migra către vest, în absența unui spirit patriotic, și acesta combătut cu fervoare ca fiind ceva negativ. Iar pierderea capitalului uman – a creierelor în special - este catastrofală pentru țară. "… trebuie să admitem realitatea că o parte esențială a inegalității dintre țările bogate și țările sărace și, de altfel, inegalitatea în general nu sunt cauzate de repartizarea inegală a mijloacelor de producție, ci de repartizarea inegală a capitalului uman” – spune Th. Piketty în cartea sa Economia inegalităților, Editura POLIROM, 2014 (pag. 74) .
La 100 de ani de la marea unire, de la regatul România Mare, mândru, independent, al Regelui Ferdinand, avem România de azi. Vă place ce avem? Ne resemnăm sau ne luptăm? Dacă suntem federaliști, atunci ne resemnăm, trăiască Marea UE. Dacă nu suntem federaliști, atunci ne luptăm, pentru România Mare! Eu am ales să mă lupt.
(Articol apărut în "Educația și Cercetarea românească – Starea prezentă și perspectiva”, Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2018, și în "Curtea de la Argeș”, revistă de cultură, Anul IX, Nr. 9 (94), setembrie 2018)
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Doliu în lumea universitară! Renumit lector, moarte fulgerătoare, la doar 45 de ani. A promovat vaccinarea "sigură și eficientă" la ASE

Lumina Sfântă de la Ierusalim - Minunea de la Mormântul Domnului

George Simion: Doar părinții pot decide asupra educației copiilor - VIDEO

Europarlamentarul Șerban-Dimitrie Sturdza solicită ministrului Educației al Ucrainei și Comisiei Europene să aprobe limba română în locul celei ”moldovenești” în școlile din Odesa

BEC a cenzurat un clip al deputatei AUR Geanina Șerban care avea același subiect al luptei lui Trump și Meloni: Împotriva ideologiei LGBT la grădiniță, cum vrea Nicușor Dan. ”AJUNGE cu reeducare copiilor ambalată în toleranță la orice perversiuni!”

George Simion: Angajamentul meu față de studenți: respect, implicare și transparență. DOCUMENT și VIDEO
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO

Casa Albă face dreptate ActiveNews și tuturor ”conspiraționiștilor”: pulverizează OMS, originea așa-zisului virus COVID, măștile, distanțarea socială, tratamentele impuse cu forța, carantina criminală și CENZURA MONDIALĂ, pe PAGINĂ OFICIALĂ WHITEHOUSE.GOV

O Interpelare și o Declarație politică pentru ActiveNews și Adevărul despre Trădarea MAE de pe Bâstroe în Senatul României
Secțiuni: Educație
Locații: București
Subiecte: Educația românească Federalizare Procesul Bologna
Organizații: ASE
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)